Vargarna på Kolmården!

Idag har en djurskötare på Kolmården hittats död inne i ett av varghägnen. Hon hade jobbat där i 3 år och gick idag in i hägnet själv. En kollega blev fundersam när hon inte hört av sig via radion och när kollegan kom till hägnet hittade hon kvinnan livlös. Det finns inga vittnen till vad som hänt.

Det som hänt är fruktansvärt tragiskt och skulle inte ha inträffat. När jag först hörde om det idag trodde jag att det var en besökare det handlade om. Jag och Micke började genast prata om att vi har ju faktiskt varit där, inne hos en flock vargar, tänk om det var den flocken? Men sen läste vi att det var en djurskötare och att hon hade avlidit. En djurskötare ska ju veta hur man beter sig med en flock vargar, djurskötarna ses ju av vargarna som en varg i flocken. Dessa vargar är flaskuppfödda och präglade på människor och det måste ju ha hänt något som skapat situationen. Det kan ha varit oense om något i flocken och djurskötaren har blivit rädd och det känner vargar lätt. Det är ju inga små djur vi pratar om utan kraftfulla rovdjur som med ganska små medel kan göra stor skada.

Läste inlägg som folk skrivit på Aftonbladet "Utrota vargen!" "Avliva kräken!" osv osv. Nej, nej, nej och åter nej. Varför ska man avliva dessa vargar? De är rovdjur och ska inte klandras för det som hänt om det nu visar sig vara så att de har attackerat djurskötaren och dödat henne. Hon har ju valt att arbeta med dessa djur och då är man medveten om de risker man tar. 

Jag vill i alla fall säga att jag är glad att jag har fått träffa dessa fantastiska djur som jag har full respekt för. Tänkte tillbaka till den dagen då vi var inne hos åtta vargar och klappade och pussade på dem. De låg på rygg och blev kliade på magen och de pussade mig i ansiktet. Två av dem hade en liten "diskussion" precis vid mig och där hade jag kunnat falla offer för bett. Visst får jag mig en tankeställare, men jag tror inte att jag skulle tacka nej till att gå in i ett hägn igen. Skulle ju inte vilja gå in till den flock som djurskötaren idag hittades död hos om det visar sig att det är vargarna som är orsaken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0