Ska vi utrota allt?!

Jag har följt gårdagens händelse på Kolmården idag och läst Aftonbladet och kommentarsfälten där. Jag har varit arg måååånga gånger kan jag säga. Undrat hur folk tänker och om vissa är fullkomligt IQ-befriade. Det som hänt har ju dragit igång vargdebatten och vissa tycker att vargen ska utrotas för tänk om en varg attackerar en människa i det fria! Oj vad det är synd om oss i detta avlånga land att vi har ett rovdjur som eventuellt kanske möjligtivs kan skada en människa. En fråga jag ställer då är: Hur överlever de i t ex Australien, där världens giftigaste och farligaste djur lever inpå husknuten?

Så kanske är vi ganska förskonade i lilla Sverige. Fast när jag tänker efter så finns det nog en hel del djur som vi kan utrota för att leva tryggare. Förutom vargen så har vi ju björnar, järvar är farliga djur, en skadad grävling kan ju bli väldigt arg och bita en människa, sen har vi getingar som kan döda om man är riktigt allergisk och älgar för de kan ju springa upp på vägen så man krockar med dem och det kan gå så illa att man dör. Men vänta lite nu, är det då inte bäst att vi utrotar människan också, för tänk på alla trafikolyckor som sker som orsakas av människor!

Många jägare är väldigt ivriga att utrota vargen då de emellanåt dödar en jakthund. So what! De är ju inne på vargarnas revir och tar deras mat. Vargarna har betydligt mer rätt att vara här än vi människor. Naturen har sin gång och sitt ekosystem, det lärde vi ju oss alla när vi gick i skolan. Vad har vi människor för rätt att gå in och störa det?

Jag blir arg och ledsen när jag tänker på denna debatt om vargens vara eller icke vara. Jag är så imponerad av detta ståtliga djur och jag är så tacksam för att jag har fått uppleva dem på så nära håll. Och det som hände igår på Kolmården var rätt garanterat inte en oprovocerad attack av vargarna utan något hände som gjorde att djurskötaren sågs som ett byte. För vad de sagt idag är att hon hade bitmärken på kroppen.

Nej, nu ska jag försöka släppa detta för idag i alla fall.

Annars har dagen varit bra. Jag har målat lite och skruvat lite trall. När jag hämtat Emilia på dagis så lagade vi mat och hann äta lagom innan Daniel kom hit för att hjälpa till med altanen. Emilia släppte allt hon hade för sig och sprang till dörren när han kom, hon tycker om Daniel rätt mycket. När jag skulle lägga tjejerna så gick vi ut och sa gonatt och Emilia kramade och pussade på Micke. Sen gick vi in och så vände hon sig om och sa "Jag älsar dig pappa" och så gick hon inåt igen, vände sedan om och sprang till altandörren och tittade ut och sa "Jag älsar dig åste Dalig" så sprang hon in igen och slängde sig på sängen och bara log. Vårt lilla charmtroll hon är för söt.

Nu är altangolvet helt färdigt, hängrännan och stupröret ska monteras och ett par plåtar ska sättas fast och så är det brädväggen mot grannen kvar. Sen är det INREDNING som gäller :o)

Men nu är det sängen som lockar. Puss och gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0