Mycket händer här...

Emma tar allt fler och fler steg. Hon säger "mamma" vilket hon gjort länge, "babba" har hon börjat med nu i dagarna och hon är ett riktig liten bustjej. Inatt sov hon HEEEELA natten i sin säng. Ända sedan hon flyttade över till deras rum så har hon vaknat på natten och jag har hämtat in henne och hon somnat om hos mig. Men imorse när Emilia kom in så sov Emma fortfarande, Emilia stod länge och tittade sig omkring och sa sen "lillasyster är inte här" och så gick hon in och väckte Emma.

Emma fick inflammation i ögonen i början av veckan och i torsdags på förmiddagen så ringde de från dagis och sa att Emilias ögon hade börjat gegga sig. Jag åkte och hämtade henne och när vi kom hem så åt vi lite lunch och sen somnade hon på soffan. När hon vaknade var ögat helt igenkletat. Jobbigt för dem när de inte riktigt förstår varför de inte kan öppna sina ögon och det gör ont när vi tvättar.

Idag har även Emilia lyckats skada sin fot. Hon höll på att klättra upp på lekköket och jag fick ta ner henne flera gånger genom att jag tog henne i armen och hon hoppade ner och sista gången jag tog ner henne så trampade hon antagligen fel. Sen har hon haltat omkring här hemma mer och mer och jag känner mig som världens hemskaste mamma som gjorde så hon fick ont i foten. Ringde 1177 och rådfrågade men precis som jag misstänkte så kan vi vara lugna så länge hon stödjer och går på foten.

Badrummet är färdigmålat och det blev väldigt vitt. Vi har ännu inte satt upp något på väggarna så det ser väldigt sterilt ut. Vill vänta sätta upp något tills färgen verkligen härdat riktigt. Håller på att planera för vad som ska fixas och köpas i övrigt.
Altanprojektet är ett kapitel för sig, fick offerten för byggfirman som var här förra veckan. Ha ha att jag inte svimmade när jag läste den är en gåta. 40000 spänn!!!  och då är 23500 arbetskostnad MED ROT-avdraget. De räknar med 2 man och totalt 100 timmar. Jag skulle ju göra jobbet fortare själv effektiv tid. Och för att inte tala om materialkostnaden och materialvalet. 16500 och de har räknat med att bygga taket i limträ och det mest komiska är att bärlinan (den som håller takreglarna i bakkant) ska vara 30x9 cm. Lite lagom överdimmensionerat då eller?! Vi pratar ett plasttak på 4x3 meter, inte ett betongtak liksom.
Plus denna kostnad på 40000 spänn så tillkommer det att VI ska gräva ur minst 15 cm jord, köpa  ca 3,5 kubik singel som vi ska kärra ner, markduk och målarfärg till takstommen. Tror vi hoppar den offerten. Funderar på om vi kanske ska hålla oss till att bygga taket i år och köpa utemöbler och inreding till altanen istället.

Nej, nu kommer Micke med en pizza och en Marabou Black!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0