Tar sig framåt!

Vi har fortfarande inte klurat ut vad det är som tjejerna har drabbats av. De är i alla fall pigga men vi håller oss hemma eftersom vi inte vet om det smittar. Det står mellan lindrig variant av vattkoppor, hösblåsor eller virusprickar, men i sista fallet så får vi inte in blåsorna. Men men, det ger väl sig kanske till slut vad det är eller så förblir det en gåta.

Det blev i alla fall ingen Öppna förskolan och ingen pyttedans i fredags och Emilia var så besviken. Men sen sa hon "leka barnen nässa vecka" och "dansa hemma stället". Vi var hemma och myste istället, Emilia är full av energi och har i två dagar hoppat för fullt. Funderar på att göra i ordning ett rum med madrasser på golv och upp på väggar och massor med kuddar där hon kan hoppa av sig. Hon är så stolt över att hon kan hoppa jämfota (stavning?) och hon skrattar så hon kiknar, det riktigt lyser i ögonen på henne av glädje. Sen blir hon helt färdig och sitter stilla en liten stund innan det är full fart igen.Vi har ritat massor också, det gillar hon och tittat lite på Chuggington och Postis Per.

Idag har det varit rätt lugnt, Micke har haft jätteont i ryggen. Vet inte om det är biverkning på sprutan eller om det är något annat. Jag har i alla fall fått målat en andra gång inne i lilla rummet, får se imorgon om det behöver en strykning till.

Emma har de senaste dagarna ätit bra med smakportioner. Gröt kan hon få i sig några matskedar nu och hon har fått prova att äta broccolibukett, gurkstavar och bröd. Det mesta far ju omkring och hamnar på golvet, i haklappen och på bordet, men lite får hon i sig. Fascinerande att se henne sitta och hålla i maten och så "suger" hon i sig. Vi kommer göra så att vi ska köra lite blandat med gröt och att hon får äta bitar av olika livsmedel själv. Kanske blir lite puré eller mos också, men hon gillar att äta själv. Till min och Mickes stora fasa så blir det ju dock väldigt kladdigt, men jag har lärt mig att ta det och är inte framme direkt och ska torka upp som jag gjorde när Emilia började äta själv. Det får bli lite kladdigt, det går ju att städa :o)
Idag har hon även börjat ta sig framåt på golvet. Hon snurrar mest runt men lite framåt kommer hon också. När jag pratade med pappa i telefon på eftermiddagen idag så va Emma i resesängen och när jag kikar dit så satt hon upp och lutade sig på händerna, så nu börjar det hända saker vill jag lova. Nappen stoppar hon in i munnen rätt bra själv nu också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0