Kosläpp, en ny upplevelse!

Igår så packade vi kaffetermos och frukt och åkte till Suntetorps Säteri för att få uppleva vårt första kosläpp, även kallat betessläpp. Solen sken och det var lagom varmt ute och när vi kom fram så var det redan fullt med folk där. Vi tänkte att det kommer väl 10-12 bilar men det var långt mer än så. Vi gick och tittade inne i ladugården först och det var massor med kor. De har runt 1100 djur på gården så det var kor över allt. Utanför så hade de speciella boxar för kalvar och de var sååå söta. 

Klockan 11.00 var det dags för korna att få komma ut på grönbete efter att ha varit inne hela vintern. Vi filmade och tog kort och Emilia tyckte det var väldigt spännande. Korten återger ju inte den glädje som korna visade, de skuttade och stångades och var överlyckliga. 

Näspiercing är coolt!

Efter att kossorna fått komma ut så gick vi och åt bulle och drack mjölk. Emilia älskar ju mjölk och gick stolt med sin mugg och drack...

muggen följde med in i nästa lada med lite yngre kossor som inte fått komma ut än. Men det var säkrast att stå nära pappa när man kom så nära dem. Pappa var modig och stack fram handen.

När vi kom hem så sov Emma och Emilia och jag gick ut och tvättade bilen. Sen satte jag mig och gjorde klart bokföringen och bokslutet och blev klar med det :o)

Idag så har vi varit hos min bror på kalas, han fyllde 35 år igår. Så det blev smörgåstårta och sedan kaffe och en superdupergod tårta med jordgubbar och maräng på. Emilia lekte med sina kusiner och hade roligt, hon var lite blyg i början, men det släppte. Benjamin visade att han hade fått myggbett, men så säger Anna-Karin att det är nog inte myggbett utan vattenkoppor. Vi fick lite panik först allihop för vi funderade på hur det är med vattenkoppor och spädbarn, men eftersom jag har haft det så har Emma antikroppar från mig så risken är rätt liten att hon skulle få det nu. Sen var det ju inte så mycket att göra för det smittar ju oerhört lätt, vi hade ju redan varit där en lång stund och Benjamin hade ju varit nära både Emilia och Emma så vi stannade kvar. Så nu får vi se om ca 12-16 dagar om det smittade. Hoppas att Emma klarar sig eftersom hon är så himla liten men om Emilia får det så är det ju avklarat för henne.

Nej, nu ska vi kolla på film. Ska kolla om det finns något gott att äta också, lite hungrig är jag allt.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Låter som en helt underbar dag!!:) skönt att du är klar med bokföringen! Kram!!

2011-05-02 @ 06:53:51
Postat av: Michaela "smaragden"

Konstigt att dem inte säger ngt innan....... Amning ger bara ett visst skydd sa dem till Kristina... Hon ammar sin lilla, som föddes 7 april, hon har fått vattkoppor nu lillan.... Hoppas att hon klarar sig, dem bör ju inte få det när dem är under 6 månader säger dem som vet..



Kul med kossorna, hade jag med velat gå på

2011-05-02 @ 09:00:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0