Inlagd på barnavdelningen...

Emilia vaknade förut när jag skrev förra inlägget och när jag gick ner till henne så var hon fortfarande jättevarm, 39,4 i temp. Ringde 1177 och förklarade läget och att hon hade svårt att andas, sköterskan sa att febern var hon inte orolig för men andningen däremot, så hon sa att vi skulle åka till akuten direkt. Så jag ringde Micke på jobbet och han kastade sig i bilen och kom hem, under tiden gjorde jag mig och tjejerna redo att åka.
När vi kom till akuten så fick vi komma in direkt och träffa en sköterska som kollade syresättningen i blodet som låg på 95 och det är inte jättebra. Vi fick komma in på ett rum och vi tog en temp som nu var 40,1 så hon fick Iprén och så fick hon en dos kortison till. Det smakar riktigt illa det där kortisonet så det var inte roligt för Emilia att få, men det gick bra. En barnläkare kom och pratade med oss och lyssnade på andningen och kollade andningsfrekvens. Hon sa att det sitter i både luftrör och lungor och att hon skulle få inhalera adrenalin. Så det gjordes 2 omgångar med 15 minuters mellanrum, det var inte alls kul och Emilia vart ledsen och det gav ingen större effekt heller. Läkaren lyssnade på hjärta och lungor och precis som läkaren på jouren så hörde hon ett bubblande i vänstra lungan och hon ville ta en snabbsänka. Den visade inget så det är inget bakteriellt. Hon tyckte att eftersom inte adrenalinet gav någon snabb effekt och inte kortisonet heller så ville hon att Emilia skulle vara kvar på barnavdelningen.

Vi fick vänta ett tag innan en sköterska kom och hämtade oss och under den tiden så fick Emilia ett riktigt energiryck. Hon skuttade omkring och skrattade och tjoade och gjorde massa gulliga saker. När sköterskan sen kom så gick vi upp tillavdelningen. Emilia tyckte inte att sköterskan skulle kolla syresättningen och jag eller Micke fick inte heller sätta klämman på fingret så det fick vänta. Hon fick inhalera Ventolin istället och det var också jobbigt för henne och hon blev ledsen igen. Sen så pussade jag Emilia och Micke gonatt och så åkte jag och Emma hem så åker vi dit imorgon igen. Får väl se hur länge hon behöver stanna, det är ju Falsk Krupp hon har men det kan vara något mer också det vet vi inte än. Känns konstigt att inte ha henne hemma.

Nu ska jag ta och sova lite om det går. Uppdaterar när jag vet mer....

Kommentarer
Postat av: Åsa

Men då:(Lilla gumman då. Hoppas hon blir bättre snart. Ringer sen...95% i syresättning är jättebra så jag fattar inte hur ssk kunde säga att det va dåligt^^ Massa Kramar från oss!!

2011-06-14 @ 08:07:45
URL: http://eklund84.blogg.se/
Postat av: Michaela "smaragden"

Men oj :( Lillan då <3

2011-06-14 @ 21:23:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0