Händelserika dagar!

Har tänkt sätta mig och blogga flera dagar nu men det har inte funnits tid.
Fredag morgon hände det en olycka här hemma. Emilia trillade ner från skötbordet rakt ner på betonggolvet. På väg ner slog hon i näsan i en pall. Det gick bra som tur var, hon blödde näsblod och fick ont i näsan och rumpan. Så blev hon rädd såklart. När jag frågade vart hon fick ont svarade hon "Golvet", "Fick golvet ont?" frågade jag då och då svarar hon "Ja". Så söt, tur att hon inte skadade sig.

Vi va uppe på Öppna förskolan på förmiddagen på föräldraträff. Vi var 5 stycken mammor som var med och det kommer komma med 2 stycken till som inte kunde vara med i fredags. Nästa träff är efter sommaren. Medans vi satt och pratade som satt Emilia tätt bredvid mig, men när vi nästan var klara och skulle fika så gick hon iväg och lekte med de andra barnen.

Tjejerna har ju varit lite förkylda ett tag men inte så farligt. Men i fredags så började Emilia hosta mer än tidigare men var pigg och så. Var samma i lördags och på kvällen åkte Micke till en kompis och träffade hela grabbgänget från förr så jag var själv hemma med tjejerna. Emilia hade svårt att somna men somnade gott till slut. Jag kollade på en film och fixade med en gardin till kontoret. Vid midnatt så hörde jag Emilia börja gråta och hon kom upp. Jag la med hos henne och hon somnade om, när jag gick och borstade tänderna så kom hon upp igen och då fick hon komma in och ligga hos mig sen. Men då somnade hon inte. Micke kom hem strax innan 3 och då somnade vi. Men 4.30 vaknade vi av att Emilia var jätteledsen och hostade och hade svårt att andas. Hon var alldeles panikslagen och jag började misstänka Krupp-hosta, jag gick ut med henne för att se om det blev bättre och det blev det. Jag ringde 1177 och direkt när sköterskan hörde hostan så konstaterade hon Krupp och gav mig råd. Jag gick upp och tog på mig och så tog jag med tjejerna i vagnen och gick en promenad. Var ute i 1 ½ timme och Emilia somnade i vagnen.

Så här vackert är det tidigt en sommarmorgon...

Korna var redan uppe och käkade gräs, Emilia tyckte att de var så söta.

När vi kom hem och gick in så blev Emilia dålig i andningen och hosta kom tillbaka och det blev bara värre. Så jag ringde 1177 igen och vi fick en tid till Jouren klockan 13.00. Hon sa att om det blev värre så skulle vi åka in till akuten. Micke låg och sov och jag var uppe då jag tänkte att jag sover senare under dagen. Vi åkte till Jouren och hade tur att vi slapp vänta. Fick träffa en jättebra läkare som lyssnade på lungor och hjärta, det rosslade lite i ena lungan så de tog ett stick i fingret och kollade blodet men det var inga bakterier. Emilia var sååå duktig och doktorn och sköterskan var så imponerade av henne att hon inte sa ett ljud. Hon fick kortison som dämpade svullnaden i halsen och så fick hon hostmedicin som vi hämtade på apoteket.
Här väntar vi på att sköterskan ska komma och ta provet i fingret.

Sen åkte vi och köpte pizza och åkte hem och åt, det var riktigt gott. Emilia var lite trött och vi tog det lugnt på eftermiddagen. Jag hade inte ro till att gå och lägga mig, har jättesvårt för att sova på dagen. Så jag var inte så pigg.
Här sitter tjejerna i soffan, våra prinsessor.

Slappar lite i soffan ihop...

Emilia fick hostmedicin innan läggdags och lite Alvedon. Somnade rätt snabbt med hostade mycket. Strax innan 4 inatt kom hon upp och Micke gick in och la sig hos henne. Jag sov ju bara 1 ½ timma på lördag natt så jag var i behov av att få sova. Jag vaknade och ammade Emma vid strax innan 8 och somnade sedan med henne jämte mig och vaknar sen av att Emilia kom in. Då var klockan 10.30 och Emilia och Micke hade precis vaknat. Emilia hade 38,3 i temp och fick Alvedon och hostmedicin sen åt vi sen frukost. Jag hade tänkt att åka och handla idag men jag tar det imorgon istället. Micka jobbar sent denna veckan så han åkte till jobbet vid 15. Kollade tempen på Emilia, 37,7 så hon fick Alvedon. Sen fixade vi lite och tog det relativt lugnt. Lagade lite mat men Emilia ville inte äta så jättemycket och hon var väldigt trött. Vi tittade lite på tv innan vi gick ner och tog pyjamas. Hon somnade nästan på skötbordet, hon hade 37,9 i temp men fick bara hostmedicin och sen ville hon inte ha välling utan bara vatten. Vi borstade tänderna i sängen och läste saga och hon somnade rätt snabbt. Jag satt här uppe och hörde henne hosta där nere och efter en stund vaknade hon och var ledsen. Jag gick ner och kände att hon var brännhet, kollade tempen och hon hade 39,6 och fick Alvedon igen. Vi kröp ner i hennes säng och det tog en stund innan hon somnade riktigt. Hoppas att febern ger sig och att hon får lättare att andas för det är jobbigt för henne att andas och har varit under eftermiddagen. Blir det inte bättre så får vi kanske åka in igen. Hon hostar väldigt ofta även nu när hon sover, jobbigt för henne.

Här kommer lite fler bilder.

Smoothie är gott...


Nu vakna hon igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0