Ta åt sig, varför?

Här hemma står tv:n på, det är "Efter tio" på TV4 och de pratar om mobbing. Det är ett hemskt fenomen tycker jag. Tänk vad många barn, ungdomar och vuxna som blir utsatta för detta på dagis, skolor och arbetsplatser runt om i världen. En del blir slagna med knytnävar och andra blir slagna med ord. De fysiska slagen går ju att se, de går att "ta på" och plåstra om. Men det psykiska är svårt att förstå hur det påverkar om man inte varit utsatt för det själv. Det sätter spår inom en som är svåra att få bort.

Jag blev mobbad när jag var liten. Jag fick tidigt glasögon och det var ju inte ok enligt vissa "kamrater" i skolan. Så ordet glasögonorm förföljde mig länge. På lågstadiet så hade man ju party och det var bra ställen att mobba på. Minns en gång i tredje klass, en tjej i klassen skulle ha party och jag hade inte tänkt gå. Dagen innan partyt kom tjejen som skulle ha det och en kompis till henne fram till mig och sa att en kille i klassen som jag var kär i ville att jag skulle komma. De sa att han var kär i mig och ville att jag skulle komma så vi kunde dansa. Jag blev ju superlycklig för det var ju en av de populäraste killarna det gällde. Så givetvis var min lycka gjord och dagen efter gjorde jag mig fin och gick på partyt fylld av förväntan. Han var där när jag kom och jag var ju blyg och väntade på att han skulle komma fram till mig. Jag väntade och väntade och kvällen gick. Det spelades lugna låtar och då ser jag tjejen som har partyt stå och dansa "tryckare" med killen som jag var kär i. De stod mitt framför mig och gav varandra en puss. Jag fick reda på att de gjort detta bara för att mobba mig, allt var planerat och de ville bara såra mig. Gråtande gick jag därifrån medans de skrattade åt mig.

I dagens samhälle är Internet ett verktyg där mycket mobbing förekommer. Det är lätt att sprida elakheter och det är lätt att hoppa på andra med fula ord. Det jag syftar på med rubriken till detta inlägg är att man lätt tar åt sig av vad människor skriver anonymt, man blir upprörd och ledsen och försöker förstå varför de skriver det som de skriver. Varför ta åt sig av vad någon skriver, någon som inte kan stå för vem han/hon är? Det vore ju bättre om man bara kunde strunta i sånna saker, men det är lättare sagt än gjort, i alla fall för mig.

Jag tycker mobbing borde utrotas!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0