Snö är härligt om de skottar ordentligt.

Tisdag idag, den 7 december och jag har haft en rätt så bra dag. Vi pulsade iväg i snön upp till Öppna förskolan och sista sångstunden innan jul. Vi tog pulkan eftersom det är så dåligt skottat i området. Vi var inte mer än 5-6 mammor med barn där så det var lugnt och skönt. Vi sjöng och sen fikade vi lite. Emilia åkte rutschbana, det tyckte hon var riktigt kul. Sen pulsade vi hem igen och på väg hem så välte pulkan och Emilia åkte ner med ansiktet i snön och blev jätteledsen. Som tur var gick jag ihop med en annan mamma som också vart uppe på ÖF och hon hade en torr tröja i väskan som vi fick låna och torka Emilias ansikte med, annars hade det blivit kallt.

På fredag är det avslutning på Öppna förskolan och då kommer tomten dit. Det ska bli kul.  

Resten av dagen idag har Emilia ägnat åt att sova middag, klättra upp på stolarna och även en gång på matbordet. Vi har lekt gömme och busat för fullt. Sen lagade vi lite mat som var klar när vi väckte Micke och så åt vi middag. Nu sitter jag här vid datorn lite ensam och bloggar lite och Micke leker med Emilia.

Igår föresten ramlade lilla fröken ner från en av stolarna i vardagsrummet och slog i huvudet. Men inte lärde hon sig något av det inte...

Igår var jag även på KBT samtal och det gav mig lite hopps tillbaka. Hade nästan gett upp hoppet om att KBT skulle kunna hjälpa mig, men nu har jag börjat tro igen. Jag har som uppgift till nästa gång jag ska dit att hitta "påminnelseplatser" i min vardag. Vad är nu det undrar ni!? Jo det är som så här. Som människa har man tankar, känslor och beteende. Dessa tre driver varandra, tänk er tre kugghjul där ett motsvarar tankarna, ett motsvarar känslorna och ett motsvarar beteendet. Normalt har man "platser" för både bra och dåliga känslor, tankar och beteenden och de kopplas ihop på olika sätt. Jag däremot har alldeles för mycket "platser" upptagna av dåliga känslor och tankar. Dvs att jag är ledsen, arg, trött, orolig osv. När jag börjar oroa mig (vilket jag gör väldigt ofta för alla saker) så målar jag upp kaos och katastrof (tankar) i mitt huvud. Detta gör att jag t ex blir ledsen (känslor) som leder till att jag gråter (beteende). Jag behöver kunna bryta denna cirkel genom att stoppa mina tankar som satt igång allt. Men för att kunna göra det så måste jag har lediga "platser" som jag kan fylla med t ex glädje, som gör att jag blir glad och skrattar.

För att få dessa lediga "platser" så måste jag hitta dessa påminnelseplatser för mina tankar och känslor. Så jag ska hitta saker som gör mig t ex glad och avslappnad. Detta kan t ex vara att lyssna på ljudböcker för att skingra tankarna och titta på ett roligt tv-program för att bli glad.

När jag får dessa saker att bli en återkommande regelbunden del i mitt liv så kommer det att göra så jag har lediga "platser" de gånger jag får ångest. Då kommer jag (förhoppningsvis) kunna stoppa de negativa tankarna och känslorna och kunna bli glad och lugn snabbare. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0