Smakisar på G! (2009-10-09)

Ja då var det dags, Emilia har passerat 4 månader och nu ska det börjas med smakisar. Känns konstigt! Hade någon sagt till mig innan vi fick Emilia att jag skulle känna såhär inför att introducera mat så hade jag bara skrattat. Men det gör jag inte nu...

Vadå, det är väl inget! tänker du säkert nu, men för mig så känns det som ett enormt steg att ta. Kanske för att man får så olika information överallt och att jag inte har full koll på läget. Emilia ammar nu 6 gånger per dag med ca. 3 timmars mellanrum. Men enligt BVC så ska hon vid 6 månaders ålder enbart ha 4 mål varav 1 ska vara lunch och 1 ska vara gröt och så kan jag amma morgon och kväll. Men jag kan ju inte gå från 6 till 4 utan måste ju gå ner till 5 först och då får jag inte ihop det med tiderna.

Säg att hon ska få gröt på eftermiddagen och amma 4 gånger. Om hon vaknar och ammar kl. 08, då är ju hon hungrig ca kl. 11 och ammar hon då så får jag ju ge gröt vid ca kl. 14 och amma vid kl. 18 och och kl. 21. Det tror jag kan funka, MEN då tycker BVC att hon ska äta gröt vid kl. 15 och det får jag inte ihop. Men vi måste väl kunna skjuta på den tiden sen eller? Annars så får jag amma vid kl. 8 och en gång till vid kl. 9  för att sedan amma igen vid strax efter kl. 12 för då kan hon få gröt vid kl. 15 och sen amma kl. 18 och kl. 21. Men då blir det ju 6 mål per dag. Men det känns som om hon behöver det än, oh jag blir tokig!! Får fundera lite mer på det här tror jag...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja det där med smakportioner och den snabba avvänjningen av ammning är verkligen konstigt. Kan man inte få bestämma själv? sen när blev alla barn lika? Här testar vi lite smått men vi har inga fasta mål, eller några planer på det heller. Alvins mage är inte riktigt med på förändringen, så det blir en del magknip. Ha det bäst i matträsket

2009-11-20 @ 12:39:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0