I'm back...

Igår vart det bloggtystnad från min sida, hade helt enkelt inte tid eller lust heller för den delen att blogga. Men idag är det måndag och jag sitter med en kopp kaffe och Emilia ligger och sover en stund. Vi har haft lite besök av Katarina och Emilia blev nog trött av all uppmärksamhet och hon stensomnade när jag la henne i sängen.

Igår, söndag, gjorde vi inte så värst mycket. Ska jag vara ärlig så minns jag inte ens vad vi gjorde mer än äta och Micke var på bio och såg "Avatar" och när han kom hem kollade vi på "Blood diamond". Har ni sett den? Shit vad arg och upprörd jag blev av att se den, hur är vissa människor skapade i hjärnan?? Ofta kan man ju tänka "det är ju bara film och påhittat", men mycket av det som händer i denna film händer ju faktiskt på riktigt hela tiden runt om i världen. För er som inte sett filmen så handlar den om en före detta legosoldat, numera smugglare och en fiskare från folkgruppen Mende. De två träffas år 1999 i Sierra Leone, mitt under det brinnande inbördeskrig. De tar sig an två nästintill omöjliga uppdrag: För det första att hitta en mycket ovanlig rosa diamant värd ofattbart mycket pengar och för det andra att rädda fiskarens son från ett liv som barnsoldat. Sonen har fastnat hos de brutala rebellstyrkorna som skövlar landet och hemsöker det vackra men sargade landskapet med en våg av tortyr och blodspillan. Det som upprörde mig är att man får se vid flertal tillfällen i filmen att rebellstyrkorna dödar eller torterar oskyldiga afrikaner och tar deras barn och hjärntvättar dem till att bli deras soldater. Hur kan man göra så mot människor?? Jag förstår inte det.

Idag var jag väldigt trött när det var dags att gå upp. Åt frukost och gick ut och letade fram bilen under snön och åkte och träffade min överlevnadscoach. Det var behövligt att få prata av mig lite. Känner lite smått panik inför julen och det är jobbigt. Men jag fick lätta på trycket lite idag. Väl hemma blev det lunch och sen kom Katarina som sagt och fika och nu sitter jag här.

Kommer tillbaks senare...

Kärlek till er alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0